Hvidovre Kommune er ifølge dagtilbudsloven forpligtet til at oplyse om forskellen mellem private pasningsordninger og kommunale dagtilbud. Nedenfor ses de mest centrale forskelle og ligheder.
Parten, som forældrene indgår aftale med
Private pasningsordninger: Den private børnepasser/pasningsordning
Kommunale og selvejende dagtilbud: Kommunen
Ansvarlig for aflønning:
Private pasningsordninger: Forældrene
Kommunale og selvejende dagtilbud: Kommunen
Det er pasningsordningen, der bestemmer i pasningsordningen og kommunen, der bestemmer i de kommunale og selvejende dagtilbud, når det handler om:
Fastsættelse af prisen for forældrebetaling
Fastsættelse af regler om optagelse og venteliste
Fastsættelse af regler om forældreindflydelse
Fastsættelse af regler om lukkedage
Ansvarlig for relevante forsikringer
Max antal børn pr. voksen
Private pasningsordninger: 5 børn
Kommunale og selvejende dagtilbud og kommunal dagpleje: 4 børn i dagpleje
Tilskud til forældrebetalingen:
Private pasningsordninger: fra barnet er 26 uger til børnehavealderen (til og med den måned, hvori barnet fylder 3 år).
Kommunale og selvejende dagtilbud og kommunal dagpleje: fra barnet er 26 uger til det starter i skole
For både private pasningsordninger og kommunale og selvejende dagtilbud gælder, at der er:
Sikkerhedsgodkendelse af de fysiske rammer
Krav til hygiejne og sundhedsforhold
Sprogkrav til den voksne
Krav om straffe- og børneattest uden forhold
Krav om arbejdstilladelse (ved ikke EU-borgere)
Skærpet underretningspligt
Krav om læringsmiljø
For kommunale og selvejende dagtilbud, men IKKE for private pasningsordninger gælder, at der er:
Krav til mad og måltider
Krav om skriftlig pædagogisk læreplan
Krav om sprogvurdering af barnet
Krav om pasning ved passers egen og børns sygdom
Tilbud om nødpasning ved lukkedage
Pasningsgaranti
Mulighed for friplads
Krav om tavshedspligt*
*Dette skyldes, at private pasningsordninger ikke er underlagt forvaltningsloven og offentlighedsloven.