En metro fra København Syd via Hvidovre Hospital til Rødovre C er den mest effektive kollektive transportløsning for patienter fra Valby, Vesterbro og Amager, og for pårørende og ansatte fra hele Københavnsområdet, der har brug for at komme til hospitalet.
I dag tager det over 50 min. om morgenen fra Strandlodsvej på Amager til hospitalet. Med udbygningen
til supersygehus øges det daglige antal patienter, pårørende og hospitalsmedarbejdere fra 7.000 til 10.000. Det gør kun udfordringen og behovet større.
Den stigende trængsel på vejene i København med støj og luftforurening til følge vil blive aflastet af en metro til Hvidovre, hvor et parker og rejs-anlæg ved hospitalet giver plads til pendlere og gæster til København, som kommer langvejs fra.
Hvidovre Hospital station vil have samme antal påstigere som DR Byen og Nørrebros Runddel og flere end Nordhavn og Aksel Møllers Have.
Linjen vil give god dækning for Va lby-bydelene Grønttorvet og Valby Maskinpark.
Anlægsomkostninger med delvis boret tunnel er anslået til 8,0 mia. kr. inkl. korrektionstillæg på 50%.
Metrolinjen vil udnytte den investering på 615 mio. kr., der er foretaget ved at nedgrave metrostationen
ved København Syd. En screeningsanalyse fra Metroselskabet 2019 viser at driftsudgifter og passagerindtægter vil balancere.
Københavns Kommune gennemfører i 2024 en screeningsanalyse af 6-8 nye metrolinjer til alle Københavns bydele, omegnskommuner og til Malmø. Der er vægtige grunde til at metrolinjen til Hvidovre Hospital bliver en af disse.
Hvidovre Kommune fik i 2023 udarbejdet et skitseprojekt for en metroforbindelse fra København Syd til Hvidovre Hospital via Holbækmotorvejen, som indbefatter et parker og rejs-anlæg, en overdækning af Holbækmotorvejen med solceller og to kilometer højbane.