Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Kommunen har på de enkelte sociale sagsområder fastsat frister for, hvor lang tid der må gå, fra kommunen modtager en ansøgning fra en borger, til der skal være truffet en afgørelse. Dette gælder dog ikke, hvis der i lovgivningen er fastsat en særskilt frist for sagsbehandling på det pågældende sagsområde. Hvis fristen for sagsbehandling ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse. Det gælder fx, hvis det bliver nødvendigt at indhente yderligere oplysninger.
Under de enkelte emner fremgår fristerne for sagsbehandling på de enkelte sociale områder. Fristerne er godkendt af kommunalbestyrelsen.
Servicelovens § 85
Seks uger
Servicelovens § 96
Ti uger
Servicelovens § 97
Fire uger
Servicelovens § 100
Ti uger
Servicelovens § 104
Seks uger
Servicelovens § 107
Seks uger
Servicelovens § 108
Seks uger
Serviceloven § 98
Seks uger
Servicelovens § 101 og Sundhedslovens § 141
Der er behandlingsgaranti og behandlingen skal være iværksat senest 14 dage efter borgerens henvendelse.
Servicelovens § 102
Seks uger
Servicelovens § 103
Seks uger
Servicelovens § 109
Ophold på krisecentre sker ved direkte henvendelse til krisecenteret.
Servicelovens § 110
Ophold på herberg sker ved direkte henvendelse til herberget.