Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Kommunen har på de enkelte sociale sagsområder fastsat frister for, hvor lang tid der må gå, fra kommunen modtager en ansøgning fra en borger, til der skal være truffet en afgørelse. Dette gælder dog ikke, hvis der i lovgivningen er fastsat en særskilt frist for sagsbehandling på det pågældende sagsområde. Hvis fristen for sagsbehandling ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse. Det gælder fx, hvis det bliver nødvendigt at indhente yderligere oplysninger.
Under de enkelte emner fremgår fristerne for sagsbehandling på de enkelte sociale områder. Fristerne er godkendt af kommunalbestyrelsen.
Dagtilbudslovens § 4, stk. 2-3
15 arbejdsdage
Servicelovens § 32
15 arbejdsdage
Servicelovens § 32A
15 arbejdsdage
Servicelovens § 32
20 arbejdsdage
Servicelovens § 32 og § 36
20 arbejdsdage
Servicelovens § 36
15 arbejdsdage
Servicelovens § 41
12 uger
Servicelovens § 42
12 uger
Servicelovens § 44, jf. servicelovens § 83, § 84, stk. 1 og § 86, stk. 2
12 uger
Servicelovens § 45
Fire uger
Servicelovens § 11, stk. 4, nr. 1
Seks uger
Servicelovens § 11, stk. 4, nr. 2
Seks uger
Servicelovens § 52 a, stk. 1, nr. 1
Seks uger
Servicelovens § 52 a, stk. 1, nr. 2
Fire uger
Servicelovens § 52 a, stk. 1, nr. 3
Fire uger
Dagtilbudslovens § 43, stk. 1, nr. 2, § 63, stk. 1, nr. 2 og § 76, stk. 1, nr. 1
14 dage
Dagtilbudsloven
Fire uger
Dagtilbudslovens § 43, stk. 1, nr. 4, § 63, stk. 1, nr. 4 og § 76, stk. 1, nr. 2
Fire uger