Børn og unge skal opleve, at de har en stemme, og at de bliver inddraget og hørt i deres egen sag. Det er en central pointe i barnets lov, der trådte i kraft ved årsskiftet.
Som en del af barnets lov skal alle kommuner tilbyde en direkte, digital indgang på kommunens hjemmeside, der sprogligt og indholdsmæssigt er særligt tilpasset børn og unge, og hvor de selv kan finde kontaktinfo til kommunale fagpersoner.
I Hvidovre Kommune hedder siden hvidovre.dk/DinSide. Her kan børn og unge i et letforståeligt sprog læse og se mere om deres muligheder for selv at søge hjælp i situationer, hvor de voksne i deres liv ikke slår til. Det kan både være i akutte situationer, og hvis barnet eller den unge har generelle spørgsmål eller bekymringer om deres livssituation.
- Det er vigtigt, at vi som kommune er med til at sikre, at børn og unge altid har en tryg og tilgængelig vej til hjælp og støtte. Det er afgørende, at vores unge føler sig hørt og taget alvorligt, og den nye side er et vigtigt skridt i den retning. Ved at tilbyde en letforståelig og direkte digital indgang håber vi at gøre en reel forskel i deres liv, siger Sara Benzon, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Hvidovre Kommune.
Siden er særligt henvendt til børn og unge i alderen 10-17 år, og alle elever i 4.-10. klasse får i disse dage en besked på Aula om den nye indgang. Budskabet er, at det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har det svært. Det kan være ens familie, ens lærer, ens træner eller en anden voksen, som man stoler på. Men har man ikke en voksen tæt på, som man kan tale med, så sidder nogle medarbejdere i kommunen, der er klar til at lytte – og som barnet eller den unge kan ringe til.
På den nye side kan børn og unge også finde link til andre aktører, der står klar til at hjælpe; BørneTelefonen, Headspace Hvidovre, Livslinjen (selvmordtanker), TUBA Hvidovre (alkohol- og stofmisbrug i hjemmet), UngeLiv Hvidovre (seksuel sundhed og trivsel)
Flere og flere børn og unge kæmper med psykisk mistrivsel og andre sociale problematikker. Mange af dem har brug for hjælp til at komme videre - og rækker også selv ud efter den.
Det illustreres fx af tal fra Børns Vilkår, som huser BørneTelefonen og Hørt. Disse hotlines havde over 63.000 samtaler med børn og unge i 2023, hvilket er mere end 3.000 flere samtaler i forhold til året før og det højeste antal nogensinde.
Hvidovre Kommunes digitale indgang til børn og unge findes på hvidovre.dk/DinSide