Det er ikke nok med støjskærme, når man skal begrænse støjen fra en udvidet Amagermotorvej.
Sådan lyder det fra Hvidovre Kommune, efter Vejdirektoratet har præsenteret sine planer for udvidelsen af Amagermotorvejen gennem Hvidovre.
Med forslaget lægger Vejdirektoratet op til, at der kommer 12,5 km støjskærm langs motorvejen, herunder støjskærme på Kalvebod broerne.
- Jeg ser frem til at få forelagt effekten af støjskærmene på broen, for jeg er ikke sikker på, at det er en tilstrækkelig effektiv løsning. Og den øvrige støjløsning med støjskærme er langt fra god nok, fordi der fortsat vil være tusindvis af borgere, der er plaget af støj fra motorvejen, siger borgmester Anders Wolf Andresen.
Hvidovre Kommune ønsker derimod en overdækning af motorvejen og har tidligere fået lavet en rapport, som viser, at en overdækning vil kunne reducere antallet af støjplagede boliger med helt op til 7.000 boliger. Hvis man dertil bruger solceller til overdækningen på den 7,1 km lange strækning, kan der genereres 72 MW grøn energi om året – det svarer til 50.000 borgeres årlige elforbrug.
- Desværre har Vejdirektoratet ikke fundet det nødvendigt at undersøge muligheden for en overdækning yderligere, og det synes vi selvfølgelig er rigtig ærgerligt. Vi havde netop præsenteret en løsning med overdækning af solceller, som kunne dæmpe den sundhedsskadelige støj og tilmed være en gevinst for den grønne omstilling, siger Anders Wolf Andresen.
Vejdirektoratets planer er også blevet præsenteret for Folketingsudvalgets Transportudvalg, hvor Charlotte Munch, der medlem af Folketinget og formand for By- og Planudvalget i Hvidovre Kommune, også er medlem. Hun er også ærgerlig over, at Vejdirektoratet ikke vil undersøge den foreslåede overdækningsløsning yderligere.
- Der er ingen tvivl om, at en fuld overdækning er langt mere effektiv end støjskærme, når det kommer til at dæmpe den sundhedsskadelige støj. Og med den planlagte udvidelse af Amagermotorvejen er der udsigt til endnu mere støj i Hvidovre, og derfor er det et oplagt sted at lave et forsøg med en overdækning, siger Charlotte Munch.
Derfor modtages det også positivt i Hvidovre, at Vejdirektoratet har meldt ud, at de er i gang med at vurdere de støjmæssige effekter ved en let overdækning af noget af motorvejen – en analyse, der forventes færdig i efteråret 2023.
Hvidovre Kommune arbejder også på at komme med i et pilotprojekt i EU-regi om netop solcelleanlæg, der etableres som støjafskærmning i forbindelse med en motorvej.
Det er et projekt, der dækker en kortere strækning af Amagermotorvejen, men det vil kunne kopieres til andre strækninger, som fx Holbækmotorvejen, hvor der også er mange borgere, der er plaget af støj, påpeger Anders Wolf Andresen.
Vejdirektoratet holder i starten af oktober et borgermøde i Hvidovre om udvidelsesplanerne, og her opfordrer borgmesteren Hvidovres borgere til at møde op.
- Det er nu, der er en chance for at påvirke beslutningen, så det er nu, vi skal reagere. Derfor håber jeg at se mange af Hvidovres borgere til mødet, siger Anders Wolf Andresen.
Hvidovre Kommune og Vejdirektoratet melder datoen for borgermødet ud, så snart den er fastsat.
Du kan læse mere på Vejdirektoratets hjemmeside (nyt vindue).