Den asfalterede bane er 201 meter lang og kan bruges til cykling og en række andre sportsgrene, hvor man kører på hjul uden motor. Pumptracken er designet, så der er plads til både at være seriøs og til at have det sjovt. Den er nem og lærerig for begyndere, mens den også kan udfordre selv verdens bedste professionelle cykelatleter.
- Banen har været lang tid undervejs, og derfor er vi utroligt glade for endelig at kunne åbne den. Som den første bane i Danmark opfylder den kravene til at kunne afholde internationale konkurrencer, men samtidig er banen konstrueret, så alle kan være med uanset alder, niveau og cykel. Derfor har vi på én gang fået et anlæg for de ambitiøse og et oplagt nyt udflugtssted for familier, som har lyst til at komme ud i det fri og kombinere motion og leg på en ny måde, fortæller Søren Friis Trebbien, fungerende borgmester i Hvidovre Kommune.
Det er mountainbikeklubben Hvidovre Trail, som har taget initiativ til pumptrackbanen, og foreningen har været en afgørende drivkraft i forhold til at gøre idéen til virkelighed. Lige ved siden af denne nye bane er der et mountainbikespor, hvor Hvidovre Trail holder til. Med den nye pumptrack får foreningen nogle ekstra muligheder, fortæller formand Anders Gammelmark.
- Vi har en mountainbikeklub i en af landets fladeste kommuner, og hvis vi skal være relevant for næste generation, så kræver det en anden tilgang, end vi har haft indtil nu. Det fede ved at få sådan en asfalteret bane er, at vi har mulighed for at drive aktiviteter hele året. Det lille tætte anlæg bliver et naturligt samlingspunkt, som kommer til at styrke ånden og fællesskabet omkring aktiviteterne.
Udover klubbens egne ryttere og nye interesserede forventer formanden også, at en del af den danske elite indenfor BMX kommer til at bruge pumptrackbanen som træningsanlæg.
Pumptracken er bygget af Velosolutions, som står bag over 500 pumptracks i 32 lande verden over.
- Vi har anlagt mere end 20 pumptracks i hele Skandinavien, og så har vi en pumptrack konkurrence, hvor både eliten og familien kan være med. Den håber vi nu på at kunne tage med til Hvidovre, så endnu flere kan få øjnene op for pumptracken som den moderne legeplads for alle aldre og alt på hjul, siger Helle Nymann, repræsentant for Velosolutions Scandinavia. Designet af den nye bane er også internationalt godkendt, så man får mulighed for at kunne afholde internationale konkurrence på den.
Pumptracken er bygget af genbrugsjord blandet op med kalk i stedet for almindeligt grus. På den måde sparer man på CO2-regnskabet i byggeriet, i forhold til både udgravning af materialer i en grusgrav og transporten af grus derfra. Derudover er der i en del af banens omgivelser anlagt et bassin, der opsamler regnvand, inden det bliver ledt videre. Grønne fokuspunkter som glæder den fungerende borgmester, Søren Friis Trebbien.
- Vi synes, det er vigtigt at tænke klima og bæredygtighed ind, når vi bygger nyt i Hvidovre. Og pumptracken er et godt eksempel på, hvad der kan lade sig gøre, hvis man tænker lidt anderledes i forhold til materialer og konstruktion.
Indvielsen af pumptrackbanen sker lørdag den 21. oktober fra kl. 13-15, Brøndby Havnevej 2, 2650 Hvidovre.
Mere om indvielsen: