Processen med ansøgning om et nyt pas starter, når du ansøger digitalt på kommunens hjemmeside. Samtidig bestiller du også tid til den personlige ekspedition i Borgerservice, hvor der skal afgives digitalt fingeraftryk, digital underskrift og eventuelt tages et billede.
I forbindelse med ekspeditionen bliver du nu spurgt, om passet ønskes tilsendt med posten, eller om du hellere selv vil afhente dit nye pas i ”dokumentboksen”, som står i Borgerservice.
- Du skal ikke bestille tid til afhentning af passet i dokumentboksen, og du behøver heller ikke at henvende dig i skranken. Selvom du selvfølgelig er velkommen til det, hvis du har spørgsmål, siger Borgerservicechef Margit Halberg.
Det anbefales, at du vælger selv at afhente passet, hvis det haster med at få det fx inden en ferie, så du undgår den usikkerhed, der ligger i forsendelsestiden med posten. Det er dog altid en god idé at ansøge om pas i god tid, inden det skal bruges.
Princippet med dokumentboksen er det samme som med en pakkeboks. Når Borgerservice modtager dit nye pas, får du en sms med en afhentningskode. Ved dokumentboksen taster du dit mobilnummer og sms-koden. Derefter indsætter du dit gamle pas i maskinen, hvorefter en låge åbner automatisk, så du kan tage dit nye pas. Hvis du ikke har et gammelt pas, skal du logge ind i dokumentboksen med NemID.
Dokumentboksen står lige inden for hovedindgangen og kan benyttes fra kl. 9-10 inden Borgerservice åbner for personlig betjening, samt i resten af åbningstiden: mandag-onsdag kl. 10-14.30, torsdag 13-17.30, fredag 10-13.30 samt lørdag 10-12.
Har du yderligere spørgsmål, kan du kontakte Borgerservice på tlf. 3639 3639 eller Borgerservicechef Margit Halberg, tlf. 3639 3079.