Foreninger med egne eller lejede lokaler kan søge tilskud til driftsudgifter. Tilskuddet udgør max. 72 % af driftsudgifter. Hvis mere end 10 % af foreningens aktive medlemmer er over 25 år nedsættes driftstilskuddet forholdsmæssigt. Ledere og instruktører over 25 år medtælles ikke.
Ansøgning om tilskud til lokaler som foreningen ejer eller lejer samt til korte lejemål (weekendture, træningslejre m.v.), skal ske på hvert sit ansøgningsskema. Dette fås i Center for Kultur og Fritid.
Der ydes tilskud til:
Egne lokaler, herunder haller samt lejrpladser:
Lejede lokaler, herunder haller samt lejrpladser:
Hvis foreningens driftsudgifter er større end faktiske aktivitetstimer, ydes tilskuddet pr. aktivitetstime pr. lokale, og kan maksimalt udgøre 72 % af følgende takster:
Kan foreningen ikke opgøre lokaleforbruget til aktiviteter for børn og unge særskilt, beregnes lokaletilskuddet på baggrund af medlems-/deltager-sammensætningen i foreningen som helhed (se eksempel på tilskudsberegning længere nede).
Eventuelle leje- eller fremlejeindtægter fratrækkes, inden beregning af lokaletilskuddet.
Der ydes ikke tilskud til:
Kommunalbestyrelsen har endvidere besluttet, at:
For at komme i betragtning til at modtage lokaletilskud, skal lejekontrakt godkendes af Center for Kultur og Fritid.
Opgørelse af aktivitetstimer:
Aktivitetstimer opgøres for hvert enkelt lokale og noteres på et særligt skema udarbejdet af Center for Kultur og Fritid.
Antal deltagere:
Antallet af deltagere ved benyttelse af lokaler opgøres i 3 kategorier:
Obs: ”ledere/instruktører defineres som personer, der har et permanent, ledende ansvar over for andre medlemmer af samme forening. De permanente ledelsesopgaver skal strække sig ud over det styrende engagement i den praktiske udførelse af foreningsaktiviteterne, og også indebærer undervisning af andre i bestemte færdigheder før, under og efter aktiviteterne. Ledere/instruktører skal desuden være i besiddelse af en instruktør-/lederuddannelse i relation til den pågældende aktivitetstype.”
Regnskab skal aflægges på fortrykt regnskabsskema. Dette kan hentes ved at sende mail til: forening@hvidovre.dk. Skemaet sendes til foreninger, der har modtaget tilskud i det pågældende regnskabsår.
I forbindelse med regnskabet skal der fremsendes dokumentation for de faktisk afholdte driftsudgifter, hvortil der er søgt om tilskud.
Tidsfrister for regnskabsaflæggelse (afregning):
Tilskud til ”korte lejemål”, lokaler og lejrpladser:
Tilskud til ”permanente lejemål”, drift af egne og lejede lokaler:
Hvis fristen ikke overholdes, kan der stilles krav om tilbagebetaling af tilskuddet.
Eksempler på tilskudsberegning
Eksempel 1:
En forening har 101 medlemmer, hvoraf 44 (43,56 %) er under 25 år og 57 (56,44 %) er over 25 år.
Foreningen har budgetteret således:
Husleje 85.000 kr.
Varme/El 10.000 kr.
Vedligeholdelse 7.000 kr.
Skatter, afgifter og forsikringer 3.000 kr.
Rengøring, opsyn m.v. 5.000 kr.
Forventet driftsudgifter 110.000 kr.
Udgangspunktet for tilskudsberegningerne er gældende regler i Folkeoplysningsloven samt kommunalbestyrelsens beslutninger.
Beregningen ser ud som følger:
Tilskud 72 % af 110.000 kr. = 79.200 kr.
Reduktion for medl. over 25 år (56.44 %) = 44.700 kr.
Lokaletilskud for 2021 udgør: 79.200 kr. – 44.700 kr. = 34.500 kr.
Eksempel 2: En forening har 101 medlemmer, hvoraf 91 (90,1 %) er under 25 år og 10 (9,9 %) er over 25 år.
Lokaletilskud for 2021 udgør 72 % af 110.000 kr. = 79.200 kr.
(Der vil ikke blive fortaget reduktion for medlemmer over 25 år, da disse ikke overstiger 10 % af det samlede medlemsantal).