Fredag den 30. september er sidste dag med lys i de elektroniske trafiktavler på Avedøre Holme.
Industri- og grundejerforeningen Avedøre Holme har nemlig besluttet ikke længere at betale for driften af tavlerne. En stor undersøgelse af trafikinformationstavlernes effekt har nemlig vist, at de ikke har den store betydning for trafikafviklingen på Avedøre Holme.
Trafikinformationssystemet blev sat op i 2018 for at sikre en bedre udnyttelse af kapaciteten på vejnettet i området - og for at give trafikanter mulighed for at vælge den af områdets to udkørsler med den korteste rejsetid. Ved hjælp af sensorer har systemet målt rejsetiden via Bluetooth, og den information er blevet delt på variable vejtavler i området og en hjemmeside. Det har givet bilisterne et billede af rejsetiden på et givet tidspunkt fra trafiktavlen til de to adgangsveje til og fra Avedøre Holme – via Avedøre Havnevej og via Gammel Køge Landevej.
På den måde har trafikanter kunnet vælge, hvilken vej de skulle køre – eller om de skulle vente 10-15 minutter med at køre hjemmefra, hvis der er meget pres på vejene.
I 2021 blev effekten af trafiktavlerne så målt. Undersøgelsen viste, at trafikinformationssystemet i begrænset omfang har givet den effekt, som Hvidovre Kommune håbede – nemlig at sprede trafikken ud, så trængslen bliver mindre i myldretiden. Et fåtal af trafikanterne bruger de tilgængelige trafikinformationer - men flere angiver dog, at de oplever det som en god service og får et indtryk af, at trængselsproblematikken bliver taget seriøst.
Undersøgelsen viste også, at trafikanternes valg af rute er mere præget af vane end den dagsaktuelle information på tavlerne – og at de hellere bruger Google Maps end tavlerne, selvom tavlerne faktisk er mere retvisende. Det fremgik også, at der skal relativt store rejsetidsgevinster til for at ændre på trafikanternes vaner.
Flere trafikanter oplyste også i undersøgelsen, at de ikke bruger tavlerne, fordi de ikke mener, det er relevant for dem.
Projektet har dog langt fra været spildt, for der er stadig mere at arbejde videre med. Fx vil Hvidovre Kommune arbejde videre med nudging og adfærdsanalyser i trafikken – helt konkret har projektet givet input til justeringer i den permanente skiltning og vejmarkering i området.
Kommunen vil også fortsætte overvågning af trafikken lokalt og blive ved med at kommunikere om trafikinfo og trafikal adfærd.
Erfaringerne fra dette projekt indgår desuden i fremtidige trafikprojekter – fx i arbejdet med mobilitet og infrastruktur i forhold til udvidelsen af Avedøre Holme med Holmene.
Som bonusinfo har Hvidovre Kommune i arbejdet med undersøgelsen fundet ud af, at de trafikale forhold omkring Avedøre Holme har ændret sig meget, da der over en 10-årig periode fra 2009-2018 er sket en markant vækst i trafikken på Amagermotorvejen på 42 %. Antallet af medarbejdere i området steget med 15,9 % fra 2014-2017 - men trafikken væk fra området via Avedøre Havnevej er derimod ikke steget, men har været stagneret i samme periode. Den præcise årsag til det kendes ikke, men det kan være, at flere vælger offentlig transport, cykler, kører sammen eller arbejder hjemme.