En fordobling af antallet af kunder og en årlig abonnementsomsætning på 50 millioner kroner. Det er årets resultat for virksomheden Barberklingen, som er en af de nye Gazelle-virksomheder i Hvidovre Kommune.
- Vi har haft en vanvittig vækst bare i år, og jeg er vildt stolt over den vækstrate, vi har kunnet opretholde over de sidste fire år. Og vi er slet ikke færdige, lyder det fra 29-årige Michael Hansen, som er stifter af og direktør for Barberklingen.
Barberklingen sælger barberblade på abonnement, og med til koncernen hører også søstervirksomheden Kaffedrengen, som sælger kaffekapsler på abonnement.
Virksomheden startede i 2016 og har i dag 120.000 abonnementskunder, og halvdelen af dem er kommet til inden for det sidste år. Den store vækst skyldtes blandt andet, at virksomheden sidste år fik en bestyrelse og investorer med ombord.
- Alene sidste år fik vi 60.000 nye kunder ind i butikken, og det havde vi ikke kunnet gøre uden en investor. Det var helt sikkert med til at speede processen op, fordi det tilførte nye ressourcer, forklarer Michael Hansen og fortæller, at det ikke var et problem for dem at finde investorer.
- Vi havde været i gang i fem år og havde allerede omkring 70.000 abonnenter, så der var substans i virksomheden. For investorer er abonnementer sexede, fordi de er en fast indtægt, og dertil kunne vi vise, at vi havde klaret os godt gennem første del af corona-krisen. Corona var en test på, om vi er konjekturfølsomme, men det viste sig, at kunderne var loyale og blev hos os, fortæller Michael Hansen.
Barberklingen har ikke hentet egentlig rådgivning i forbindelse med den store vækst, men har prøvet sig frem.
- Min indtryk er, at udviklingsmulighederne er meget produktbestemt, så vi har forsøgt os med forskellige tiltag og fundet ud af, hvad der passer til vores produkt og vores kunder. Vi arbejder med at sætte os i kundens sted og tilpasse vores systemer til dem, og det har virket for os, forklarer direktøren.
Derfor er der heller ikke faste abonnementstyper hos Barberklingen, for kunden kan tilpasse sit abonnement efter sit behov. Det hele er automatiseret, og fordi det hele er samlet på lokationen på Hammerholmen i Hvidovre, kan processen løbende tilpasses.
- Vi har taget en åben systemløsning og bygget på den, så den passer til vores kunders behov og de ønsker, vi har til udvikling, forklarer Michael Hansen.
For Barberklingen har den store vækst været et ubetinget gode, fordi virksomheden havde et langt tilløb. Det er nemlig vigtigt at have medarbejderne med sig, hvis man vil vækste, understreger direktøren.
- Det er fint nok at have en vision om vækst og fremgang, men organisationen skal kunne følge med. Det er jo medarbejderne, der skal løfte opgaverne, og så er det mit job som leder at sikre, at vi har de rette kompetencer og rammerne til at føre ambitionerne ud i livet, siger Michael Hansen, som i dag har 20 medarbejdere.
Det er Barberklingen lykkedes med, men virksomheden er nu langt fra færdig med at vækste. Ambitionen er at blive femdoblet inden 2025.
- Vores ambition er at udvide til Norden og Europa. Vi har i dag én procent af markedsandelen i Danmark, og den skal vi nu fange i andre lande også. Det forudsætter flere kræfter i vores lager, markedsføring og kundeservice, så vi går nu på jagt efter talenter, der brænder for det, de laver, siger Michael Hansen, som derfor regner med at skulle ansætte yderligere 20 medarbejdere næste år.