Ordblindetesten kan tidligst anvendes fra marts måned i 3. klasse og opefter.
Elever i 3.-9. klasse må testes i månederne marts, april, maj og juni måned. Det skyldes, at det er i disse måneder, at ordblindetesten er afprøvet, og derfor får man et præcist testresultat i disse måneder.
Forældre til børn i folkeskolen har én gang i skoleforløbet fra den 1. marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en ordblindetest af deres barn, hvis de ønsker det (jf. folkeskoleloven §3b). Det er skolen og lærerne der anbefaler, hvornår der bør laves en ordblindetest. Testen bør først tages, når den pågældende elev har modtaget særligt tilrettelagt undervisning i bogstaver, lyde og læsning.
Ordblindetesten er udviklet til at blive anvendt én gang i et skoleforløb og gælder i 15 år. Derfor skal eleven ikke testes igen, når eleven skifter fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Elever i 10. klasse kan testes i løbet af hele skoleåret.
Eleven skal kun testes, hvis der er tydelige tegn og dermed begrundet mistanke om ordblindhed. Det betyder f.eks., at eleven har ordlæse- og stavevanskeligheder, at eleven er meget lang tid om at komme i gang med at læse og stave, at eleven har haft problemer med at lære bogstaver, eller at eleven har svært ved at blive opmærksom på sproglyde og med at lære lyden af nye ord.
Skolen kan inden brugen af ordblindetesten afdække vanskelighederne nærmere for at undersøge, om der er grund til bekymring for ordblindhed.
Ordblindetesten er digital og består af tre delprøver på 5-7 minutter hver. På baggrund af elevens svar kan resultatet falde i tre kategorier:
Grøn: Eleven er ikke ordblind
Gul: Eleven er ikke ordblind, men har usikker afkodning
Rød: Eleven er ordblind
Eleven og forældrene indkaldes til en samtale med en læse- eller ordblindevejleder samt klasselæreren. Her lægges en plan for, hvad der skal ske efterfølgende, f.eks. at eleven skal lære at bruge forskellige værktøjer og oplæsningsprogrammer, der gør at man kan deltage i undervisningen på lige fod med klassekammeraterne.
Det kan tage tid at vænne sig til tanken om, at man er ordblind. For at møde andre ordblinde elever har skolerne etableret forskellige former for tilbud, hvor man mødes for at dele erfaringer og møde andre, der har det på samme måde som én selv.
Ordblindhed er én form for læsevanskelighed, og ordblindetesten kan ikke teste andre slags læsevanskeligheder. Elever kan for eksempel have vanskeligheder med tekstforståelse, fordi deres sprogforståelse ikke er god. Det kan skyldes et begrænset ordkendskab, begrænset baggrundsviden, begrænset opmærksomhed på egen forståelse m.v. På samme måde kan manglende læseerfaring give besværet og langsom læsning. Det samme gælder, hvis eleven også har andre vanskeligheder, der kan bidrage til at vanskeliggøre dennes læsning og skrivning.
Ordblindetesten er ikke afprøvet på deltagere med blandede vanskeligheder, hvor det er usikkert, hvorvidt læsevanskelighederne rent faktisk er den primære udfordring. Det kan dreje sig om elever med syn- eller hørenedsættelser eller elever, der har diagnosen ADHD eller en kognitiv funktionsnedsættelse.