Alle sager, der ønskes behandlet af beboerklagenævnet, skal indbringes skriftligt med præcisering af, hvad det er, man ønsker nævnet skal tage stilling til og det ønskede resultat. Man skal vedlægge den fornødne dokumentation for klagen, man ønsker at få behandlet. Generelt vil det som minimum være en kopi af lejekontrakten og eventuelle breve vedrørende klagen. Omfatter forholdet flere lejere, skal samtlige lejere underskrive klagen. Der skal indbetales klagegebyr på 167 kr. (2024), der ikke tilbagebetales. Beløbet indbetales på reg.nr. 7134 kontonummer 1078351 med angivelse af, at sagen vedrører "beboerklagenævnet" og lejemålets adresse.
Såfremt klagen er svært forståelig eller usammenhængende beskrevet, kan det påvirke den korrekte afgørelse af sagen til skade for parten. Såfremt en klager ikke ser sig i stand til at fremstille sin sag skriftligt, anbefales det, at man får hjælp, råd og vejledning om brevets udformning af familie eller andre, men kun i særlige tilfælde er sagkyndig bistand påkrævet.
Er du i tvivl så kontakt nævnets sekretariat for en nærmere klagevejledning.
Send sikker Digital Post via Borger.dk.
Det er også muligt at sende e-mail til hln.bkn@hvidovre.dk men e-mails må ikke indeholde følsomme personoplysninger, da det ikke er en sikker mail.
Inden der klages til nævnet, skal lejer kontakte udlejer med sin klage. Såfremt udlejer ikke opfylder sin forpligtelse til at rette op på forholdet, kan der klages til nævnet. Både lejer og udlejer kan som udgangspunkt klage. For visse sagstyper gælder dog særlige regler om frister, og om at enten kun lejer eller udlejer kan indbringe sagen for nævnet. Såfremt du vil have andre til at føre din sag for dig, må du give vedkommende en skriftlig fuldmagt.
Som administrativ klageinstans indhenter beboerklagenævnet selv de fornødne oplysninger hos sagens parter og eventuelt hos offentlige myndigheder. Oplysninger, der indgår i nævnets afgørelse, forelægges sagens parter til udtalelse. I de tilfælde, hvor modparten ikke medvirker til sagens oplysning, vil nævnet kunne træffe afgørelse i overensstemmelse, med den anden parts påstand. Nævnet er dog ikke forpligtet til dette.
Nævnet beslutter selv, hvor mange oplysninger, der skal indhentes, før der træffes en afgørelse, herunder om parterne skal have forlænget frist til afgivelse af høringssvar. Uanset om der klages over, om lovens formalia er overholdt, kontrollerer nævnet af egen drift, ud fra de foreliggende omstændigheder og oplysninger, lovens tidsfrister og lignende og træffer afgørelse desangående.
Nævnet kan afvise at behandle en sag, såfremt der er så store bevisvanskeligheder, at det vil være nødvendigt at føre vidner og tage stilling til en egentlig bevisførelse. Sådanne komplicerede sager afvises med en henvisning til Boligretten.
Der er stor forskel på, hvor lang tid der går, før man kan forvente at få en afgørelse i en sag, der er indbragt for beboerklagenævnet. Det er blandt andet afhængig af, hvilken type sag det drejer sig om.
Beboerklagenævnet skal dog senest træffe afgørelse fire uger efter det tidspunkt, hvor sagen er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes afgørelse, og efter at nævnet har modtaget svar på dets høringer til sagens parter og eventuelt andre offentlige myndigheder.
Hvis beboerklagenævnet ikke har truffet en afgørelse inden udløb af fristen på fire uger, kan klageren indbringe sagen for Boligretten uden at afvente beboerklagenævnets afgørelse.
Beboerklagenævnets afgørelser underskrives på nævnets vegne af nævnsformanden og nævnets sekretær. Sekretæren er af nævnet bemyndiget til at orientere klagere om, at sagen ikke kan forventes realitetsbehandlet af nævnet, såfremt en klage klart er udenfor nævnets kompetence.
Både udlejere og lejere kan indbringe sager for beboerklagenævnet. Der skal betales et gebyr af den, som indbringer sagen.
I 2024 er gebyret på 167 kr. pr. sag. Gebyret betales samtidig med indbringelse af sagen for nævnet på reg.nr. 7134 kontonummer 1078351 med angivelse af, at sagen vedrører "beboerklagenævnet" og lejemålets adresse.
Beboerklagenævnet iværksætter ikke en realitetsbehandling af den indbragte klage, før beløbet er betalt. Uanset sagens udfald tilbagebetales det indbetalte klagegebyr ikke.